Recenze Rayman Jungle Run – plošinovka na steroidech

0

Plošinovky, nebo-li arkády, se těší obrovské oblibě už od pradávna, kdy se teprve navrtávaly základy počítačového hraní. Po prvních počítačích, herních konzolích a jako hry napsané ve flashi, prožívají svoji renesanci na moderních telefonech.

Plošinovka je totiž hra zpravidla jednoduchá na pochopení a většině lidí přijde její princip zábavný a řemeslně dobře odvedenou plošinovkou je neurazíte. To ovšem pouze v případě, že ještě nehráli Rayman Jungle Run, který své konkurenty nechává pěkně daleko za sebou.

Král arkád dorazil.

Princip je, jak to tak v žánru bývá, jednoduchý. S hlavním hrdinou procházíte úrovní, během níž máte sesbírat maximální možný počet bodů a pokud možno nezemřít. V některých hrách jsou body symbolizovány penízky, zde mají podobu žlutých potvůrek. Rayman Jungle Run patří do podžánru plošinovek, kde je možný pouze postup vpřed, hlavní hrdina sám běží a vy jej ovládáte zpočátku jedním, v pozdějších fázích dvěma prsty.

K dispozici jsou čtyři sady úrovní, přičemž v každé z nich dostanete do vínku jednu novou schopnost. Začínáte s Raymanem, který umí pouze skákat, později se naučí létat (z uší se mu stane vrtule), vybíhat do strmých kopců a v posledním světě i dát pořádnou ránu nepřátelům. První tři schopnosti jsou plně ovladatelné jedním ťuknutím, pravý hák (trochu bohužel) i vaši druhou ruku. Nic více, nic méně, složitosti nehledejte. Větší variabilita by byla, domnívám se, už na škodu.

V každé sadě je k dispozici 9 standardních úrovní a jedna bonusová, která se odemkne po sebrání veškerých drahokamů. Ty získáte tak, že v průběhu alespoň pěti normálních úrovních dané sady seberete veškeré žluté potvůrky, doplníte tak chrup duchovi ze záhrobí, který vám na znamení vděku bonusový level odemkne. A vězte, že tyto čtyři úrovně (odehrávající se v Zemi mrtvých)  prověří vaše schopnosti do posledního bodu – jsou totiž velice náročné. Kromě těchto úrovní vás k opětovnému hraní budou lákat pozadí na plochu, která se odemykají po nahrání určitého počtu bodů, přičemž to poslední se zpřístupní až po úplném dokončení všech úrovní na maximální počet bodů. A ve výsledku vysokou míru znovuhratelnosti nelze hodnotit jinak, než kladně.

Největší devízou hry audivizuální stránka – ta je totiž  naprosto úchvatná a troufám si tvrdit, že Rayman Jungle Run patří k nejhezčím hrám pro Android. Grafika je veselá, barevná, detailní a velice pěkně provedená. Animace Raymana je bezchybná a prostředí dostatečně variabilní. Podíváte se do prosluněné džungle, projdete se po ostnatých výhoncích v oblacích, budete uskakovat před lávou tekoucí v podzemí a v neposlední řadě se proběhnete ve strašidelné zemi mrtvých.

Trošku horší je hudba – složena je sice docela dobře a pěkně sedí k celé náladě hry, příliš se opakuje. Hudební motivy jsou totiž všeho všudy tři s jedním pro čtyři bonusové úrovně. Ty první tři se pak ve všech zbývajících úrovních náhodně střídají, což začně po chvíli prostě nudit. Nějaký velký zápor to sice není, ale stojí to za to zmínit.

Kolem a kolem je Rayman Jungle Run výborná práce. Ač nemá příběh a vskutku primitivní herní systém, je to chytlavá, zábavná a řemeslně skvěle zpracovaná hra. Převést atmosféru prvních Raymanovských her se na mobilní telefony povedlo skvěle. Za šedesát korun dostanete velmi povedenou plošinovku s vysokou mírou znovuhratelnosti, sympatickým hrdinou a výtečnou grafikou. Kdyby nebylo té někdy opakující se hudby, jeden by si i řekl – co chtít víc?

Google Play:

Oficiální trailer (na iOS verzi, ovšem ta je totožná):

Video z hraní (děkujeme TouchGameplay za uveřejnění):