Příběh hry Angry Birds a společnosti Rovio

0

Angry Birds jsou dnes bezpochyby fenoménem, o jejich zrodu toho ale hráči většinou moc nevědí. Pokud se chcete dozvědět, proč jsou  ve hře zelená prasata, jak úspěch hry souvisí s Českou republikou, jak měla hra původně vypadat nebo kdo hru vůbec vytvořil, pusťte se do čtení.

Hra není prvním počinem studia Rovio, před Angry Birds vývojáři vytvořili 51 titulů. Většinu z nich pro jiné společnosti, například EA nebo Namco. V roce 2009 bylo Rovio na pokraji bankrotu, proto museli bratranci Mikael a Niklas Hedovi vytvořit perfektní hru, která by je z krize dostala. V březnu téhož roku jim herní návrhář Jaakko Iisalo představil karikaturu ptáků, která se stala inspirací pro vytvoření Angry Birds. Trvalo ale ještě 8 měsíců, než byla hra dokončena.

Mikael Hed, Niklas Hed, Jaakko Iisalo (Angry Birds developers, Rovio)
Vývojáři Angry Birds: Mikael Hed, Niklas Hed, Jaakko Iisalo (foto: Shamil Tanna)

Mikael Hed, generální ředitel společnosti, je vysoký a světlovlasý 34letý muž, který má dvě děti ve věku tři a pět let. Jeho otec Kaj založil několik firem, včetně finančně softwarové společnosti Trema, kterou v roce 2006 prodal za 150 milionů dolarů. Niklas Hed je menší, má tmavé vlasy a je o 4 roky mladší než Mikael. Už od útlého věku se zajímal o počítačové hry, zejména o jejich fyziku. Ve 12 letech vytvořil první jednoduchý program s míčem v jazyce Pascal.

Zatímco Mikael studoval na obchodních akademiích v jižní Francii a New Orleans, Niklas se zabýval počítači na univerzitě v Helsinkách. V roce 2003 se Niklas a jeho dva přátelé zúčastnili soutěže pořádané Nokií a HP, ve které bylo jejich úkolem vytvořit hru pro více hráčů pro jeden z prvních chytrých telefonů. A vyhráli. Právě tady se setkali s Peterem Vesterbackem z HP, který se později stal šéfem podnikání v Severní Americe společnosti Rovio.

Ještě v témže roce Niklas založil společnost Relud a požádal svého bratrance Mikaela, aby se stal výkonným ředitelem této společnosti. Ten nabídku přijal a investoval do ní prvních několik tisíc eur. Získali menší zakázky od herní vývojářské společnosti Digital Chocolate. Později byla společnost přejmenována na Rovio a Mikaelův otec vložil do společnosti jeden milión eur. Ale neshody s otcem nakonec způsobily, že v polovině roku 2005 Mikael ze společnosti odešel. Během tohoto období vytvářel svůj komiks, jehož hlavním hrdinou je detektiv August Jessor.

Ve této době se začal hroutit obchodní plán společnosti Rovio. Ta sice vytvářela projekty pro zvučná jména jako EA, Namco či Real Networks, neměla ale vlastní distribuční síť na to, aby mohla vydávat své vlastní hry. Niklas musel začít propouštět zaměstnance. Výsledkem bylo, že společnost měla v roce 2009 jen 12 zaměstnanců místo původních padesáti.

Niklas se rozhodl začít znovu a požádal Mikaela, aby se do společnosti vrátil. Ten měl sice osobní i obchodní spor se svým otcem Kajem, který je do dnešního dne jedním z jednatelů společnosti Rovio, nabídku však přijal za podmínky, že bude mít výrazně větší vliv na vedení společnosti než předtím. Vypracoval plán na záchranu firmy. Měli pokračovat ve vývoji pro jiné firmy, zároveň ale vytvářet své vlastní hry pro iPhone. „Pokud se nám podaří se prosadit na iPhonu, můžeme přejít na další smartphony. A jestli se nám bude dařit i tam, máme otevřené dveře  k PC a konzolím. Tak jsme se rozhodli dobýt Apple App Store, ale objevila se otázka: jak to uděláme?“ řekl Mikael. Rozhodli se vytvořit hru pro každého, ne žadné hororové nebo sci-fi tituly. Mělo jít o titul snadno rozšiřitelný i na další platformy. Hra, ke které nepotřebujete návod a hra, k jejíž hraní vám stačí jen jedna minuta.

V březnu 2009 vytvořil Jaakko Iisalo, hlavní designér, koncept ptáků, kteří nemají nohy, neumí létat a mají velmi naštvaný výraz. Původní hra se od dnešních Angry Birds velmi lišila: ve hře bylo několik barevných ptáků a několik barevných kostek. Když jste se dotkli kostky, pták vyletěl nahoru a zničil ji. Žádný z ptáků neměl žádné speciální scholnosti. Později se klikání změnilo na házení, přesněji přejetí prstu po obrazovce. Dnes jsou ptáci odpalováni katapultem. Netrvalo dlouho a přibyly prasata. A proč získala svou typickou zelenou barvu? Jde vlastně o náhodu, v době vytváření hry byla totiž mediálně velmi oblíbená prasečí chřipka. Nakonec zbývalo ještě vymyslet důvod, co způsobilo nepřátelství mezi ptáky a prasaty. Někdo z týmu navrhl příběh, že prasata ukradli ptákům vajíčka – jak prosté. A hra, která později společnosti vydělá desítky milionů dolarů, byla na světě. A to za vývoj společnost utratila jen 100 tisíc eur. Tím ale příběh nekončí…

 

Původní koncept hry Angry Birds
Toto je jeden z původních konceptů hry Angry Birds.

Vývojáři se rozhodli umístit děj hry na tropický ostrov v Pacifiku, zatímco jejich kancelář je ve finském Espoo (asi 20 minut jízdy od Helsinek).

Vývoj hry trval  šest měsíců. Během této doby Rovio pracovalo na několika dalších projektech. „Kdykoliv jsme měli volný čas, pracovali jsme na hře,“ říká Niklas. „Když jste si chtěli hru vyzkoušet a vystřelit jednoho ptáka, většinou to skončilo tak, že jste u hry strávili minimálně 15 minut a kolem vás bylo alespoň čtyřčlenné publikum, které hru sledovalo,“ říká Iisalo. Mikael už v tu dobu tušil, že je jde o nejlepší hru, jakou kdy vytvořili.

V prosinci 2009 se hra konečně dostala na App Store. První tři měsíce ale šlo o propadák, alespoň na velkých trzích. Brzy se ale ze hry začal stávat nový hit – Angry Birds se stali nejprve jedničkou ve Finsku, následovalo Švédsko, Dánsko, Řecko a Česká republika. Na větších trzích, jako například v USA nebo Velké Británii, ale Angry Birds tak úspěšní nebyli. Proto se Rovio rozhodlo spolupracovat s Applem, vytvořit krátký animovaný film Angry Birds (přes 22 milionů zhlédnutí), přidat 42 nových úrovní a vytvořit Lite verzi zdarma. Aplikaci se povedlo během několika měsíců v App Store přeskočit ze 600. na první místo v počtu stažení. V dubnu byli Angry Birds jedničkou v USA.

Když se hra dostala do nezávislého obchodu s aplikacemi GetJar, servery této společnosti zkolabovali. Platforma je postavena tak, aby vydržela třikrát větší poptávku po titulu. Poptávka po Angry Birds byla ale sedmkrát vyšší, než se očekávalo.

A v čem vlastně spočívá úspěch Angry Birds?  Jedním z důvodu je jednoduchost. Zároveň je hra určená skoro pro každého – zdatnější hráči se mohou snažit získat všechny tři hvězdy, ostatním stačí pro dohraní základní části jedna hvězda z každé úrovně. Také byl vytvořen výborný koncept častých a opravdu znatelných aktualizací.

 

návrhy ptáků ze hry angry bird
Nákresy ptáků ze hry Angry Birds.

zdroj: wired.co.uk

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here